máj 29 2011

Rebuild

Sarah Northwaynek  köszönhetjük a Rebuild című játékot, mely egy kiváló körökre osztott menedzsment/stratégiai játék. Feladatunk egy maréknyi túlélő vezetésével egy zombik uralta város visszahódítása. Persze a győzelemig rögös út vezet. Kezdetben a túlélés a cél, és ha ügyesek vagyunk, idővel ezt a célt leváltja a terjeszkedés, majd a zombik végleges megsemmisítése.

A játék elején meg kell adnunk a város paramétereit, ahol a történetünk játszódni fog (név és méret), illetve nevet kell adnunk és nemet kell választanunk a túlélők vezérének. Ezeknek nincs nagy jelentősége, az alul választható nehézségi foknak viszont fokozottan van. Első játékra a Normal fokozatot ajánlom, ami viszonylag jó arányban szolgál kihívással és sikerélménnyel. Az ennél nehezebb fokozatok már egy tapasztaltabb játékosnak is fejtörést okozhatnak.

A paraméterek megadása után rögtön a játékképernyő fogad minket, mely tulajdonképpen a város látképe madártávlatból. A felső részen egy vérrel szegélyezett információs sávot látunk. A játék során 4 alapvető dologra kell figyelnünk, mint a túlélők vezetője: biztonság, emberek, élelem és morál.
Ha fenti sávon a város nevére, vagy az azt követő ikonokra visszük az egérmutatót, akkor erről a négy dologról kapunk részletes információt, illetve az erődünkön kívül felderített mezőkről is.
A biztonság ügyét a legkönnyebb rendezni, mivel csak annyi a dolgunk, hogy az aktuális zombi fenyegetéshez mérten elegendő embert osszunk be őrszolgálatra. Ezt a területünkön található rendőrőrsökre, illetve később az elfoglalt plázákra kattintva tehetjük meg. Általában, ha 10% alatt tartjuk a veszély mértékét, akkor nem lesz gondunk a kör vége után esetlegesen támadó zombikkal. Persze minél több zombi veszi körül az erődünket, annál több emberrel tudjuk csak 10% alá nyomni az értéket.
Az emberek esetén arra kell figyelnünk, hogy, mindig legyen szabad férőhely. A létszámot a határainkon kívüli túlélők toborzásával növelhetjük, de ha nincs szabad hely az erődön belül, akkor minden hiába. Az emberekkel kapcsolatban arra figyeljünk még, hogyha lehet, minden napra mindenkinek adjunk feladatot. Ha fontosabb nincs, menjenek el felfedezni a környező épületeket, vagy osszuk be őket őrszolgálatra.
Az élelemszerzés a játék elején első számú prioritást kell, kapjon. Minél több emberünk van, annál több élelemre van szükségünk. Ha a raktárból elfogy az élelem, betegségekkel és éhínséggel kell számolnunk. Az erődön belül farmokkal termelhetünk élelmet (ezekre nem kell személyzetet kiosztani, elég, ha csak a határainkon belül vannak), kívülről pedig élelemszerző küldetésekkel juthatunk ellátmányhoz.

A morált leginkább a játékbeli események módosítják (pozitív irányban, ha például sikerül élelmet szerezni, vagy negatív irányban, ha közben sikerült valamilyen fertőző hasmenést hazahozni), és ha nagyon leesik, akkor bűnözés, parancsok megtagadása és rossz esetben akár gyilkosság is bekövetkezhet az erődben. Bárok valamint közvetetten templomok és kórházak meghódításával, vagy építésével emelhetjük a morál értéket.
A játékot alapvetően egérrel tudjuk irányítani. A billentyűzetre csak azért van szükség, hogy a városban navigálni tudjunk. Az irány billentyűkkel, vagy a már klasszikusnak számító WSAD billentyűkkel görgethetjük a látómezőnket a város fölött.
Ha rákattintunk egy mezőre, megjelenik az ahhoz tartozó információs lap. A lap felső részén információk láthatók a mezőről, alatta pedig a vele kapcsolatban kiadható feladatok listája látható.
Ha a mező határainkon kívül található, akkor az információs lap tetején három piktogram jelöli, hogy van-e túlélő és élelem a mezőn, illetve, hogy a zombik mekkora számban képviseltetik magukat (természetesen, ha a mező nincs még felderítve, ezek az információk nem elérhetők).
Amennyiben az erődítésen belül választunk mezőt, akkor a piktogramok helyén egy rövid leírás olvasható a felső részben. Az alul felsorolt feladatok mindig az adott mezőhöz igazodnak.

A játék lényege az, hogy minden nap, lehetőleg minden emberünknek adjunk valamilyen feladatot akár az erődön belül (őrszolgálat, építkezés, önképzés egy iskolában, tudományos kutatás egy laborban vagy parti szervezése egy templomban), akár azon kívül (ismeretlen mező felderítése, élelemszerzés, túlélők toborzása, zombik kiirtása, mező elfoglalása).
A legtöbb tevékenységnek megvan a maga szakembere, a toborzáshoz a vezetők értenek legjobban, élelmet a scavengerek tudnak leghatékonyabban szerezni, az építkezés gyorsabban elkészül, ha építők végzik, a zombikkal kapcsolatos feladatokat célszerű katonákra bízni, a kutatást pedig tudósokra. Vannak képzetlen emberek is, őket iskolákban lehet mesterséggel ellátni, illetve ugyanitt lehetőség van átképzésre is. A játék vége felé például főleg építőkre és katonákra lesz szükségünk, a többiekre kevésbé.
Mindig úgy adjunk feladatokat az embereinknek, hogy közben figyelünk a veszélyre! Ha egy felderítés, vagy élelemszerzés 6-7%-nál magasabb veszélyességgel bír, inkább küldjünk egy katona kísérőt is.
Mindeközben fél szemünket tartsuk folyamatosan az erődöt fenyegető veszély mutatószámán is. Ha növekszik a százalékos érték, számítsunk arra, hogy a zombik éjjel támadni fognak, és osszunk be több embert őrszolgálatra!

Ha kiadtuk az összes feladatot, amit akartunk vagy tudtunk, a jobb felső sarokban lévő gombbal zárhatjuk a napot. Éjszaka van rá esély, hogy a zombik megpróbálnak áttörni az erőd falain. Ha elég ember van őrszolgálaton, akkor ettől nem kell félni, ha viszont sikerül betörniük, az áldozatokkal és rosszabb esetben területvesztéssel is járhat.
Másnap reggel megkapjuk a jelentést az összes elvégzett feladatról, legyen az élelemszerzés, toborzás, építőmunka vagy az erőd megvédése. Ezek  pár mondatos jelentések, melyek nagyon jól színesítik a játékot, és persze kiderül belőlük az is, hogy melyik feladat milyen sikerrel járt, illetve az esetleges bukás milyen áldozatokat követelt.

Néha történnek tőlünk függetlenül is események, melyekről szintén a jelentésekből értesülhetünk. Ilyen lehet például egy magányos lövész befogadása, rossz napi termés a farmokon, vagy akár egy zombi horda közeledése is.
A városban különféle épületekkel találkozhatunk. Mindegyiknek hamar rá lehet jönni a rendeltetésére, ezért ezekre nem térek ki. Ha valamelyik épületet nem tudjuk használni az elfoglalása után (például irodaház vagy benzinkút), azt át kell építeni az igényeinknek megfelelően (például kórházzá vagy lakóházzá). Vannak a városban különleges épületek is, melyeknek felfedezését szintén a játékosokra bízom. Legyen elég annyi, hogy ezek az alternatív befejezések eléréséhez kellenek.

Összefoglaló

Egy igazán jó körökre osztott stratégiai játékkal állunk szemben, melyben a manapság divatos zombi apokalipszis témát a túlélők szervezésének oldaláról ismerhetjük meg. Hard vagy magasabb nehézségi fokozaton már nagyon észnél kell lenni, hogy az ember mit miután csinál, de normál fokozaton is elegendő kihívást tud hordozni a játék.
A játékot (a borzalmas címképernyőtől eltekintve) egyszerű, de kedves grafika jellemzi. Ennél többre szerintem nem is igazán van szükség. Minden érthető, és az egész úgy szerethető, ahogy van.
A zene passzol a játék zombis hátteréhez, jó hangulatot kelt, és egészen jól meg van komponálva ahhoz, hogy ne váljon a játék végére se unalmassá. Persze a beállításoknál kikapcsolható, ha valakit zavar.
Akinek tetszett az első rész, annak jó hír, hogy Sarah már elkezdte készíteni a másodikat.

A bejegyzés trackback címe:

https://loot.blog.hu/api/trackback/id/tr202941001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.